Futurism Exhibition @ Tate Modern

FuturismFuturism

テート・モダンで6月12日〜9月20日まで開催中の、「FUTURISM」(未来派)展を観た。この展覧会は、1909年にフランス・フィガロ誌に掲載された、未来派創始者であるイタリア人詩人・フィリッポ・トンマーゾ・マリネッティ(Filippo Tommaso Marinetti)の「Manifesto(未来派設立宣言)」100周年を記念し、ローマのScuderie del Quirinale(スクデリエ・デル・クイリナーレ)、パリのMusée National d’Art Moderne / Centre Georges Pompidouポンピドゥー・センター)、そしてロンドンのテート・モダン美術館が共同企画したもの。

ローマでの展覧会をすんでのところで見逃した未来派ファンのMは、かなり期待していたが、見終わって少し物足りなさを感じた。産業革命以降機械化が進み、急速に社会情勢が変化していく中で起こったこのアート・ムーブメントがヨーロッパのアート界に与えた影響を探る、というコンセプトだが、肝心の未来派作品の展示が手薄なうえ、未来派とムッソリーニとの繋がりや、アーティストのファシズムに傾倒する政治的思想等、この運動と切っても切れない社会情勢の表現が薄い。フランスのキュビスム、ロシアのクボ=フトゥリスム、イギリスのヴォーティシズム等、未来派に影響を受けた他国のアート・ムーブメントの展示も中途半端で、浅く広くの無難な展覧会になってしまっている。いつも充実した企画展を誇るテート・モダンの展覧会としては、残念な出来だ。

芸術界に影響のある3カ国の重要美術館共同企画の「鳴り物入り」の展覧会をけなすのは私たちだけかな?と思ってネットで批評をチェックしてみたら、ガーディアン紙のアート批評家も同じようなことを書いていたので、ちょっと安心。

私たちのお気に入りの作品は、イギリス人画家のデイヴィッド・ボンバーグ(David Bomberg)の「The Mud Bath」。大胆な色使いや構図が印象的な作品です。

We went to see the ‘FUTURISM‘ exhibition (Jun 12 – Sep 20) at Tate Modern. To mark the 100th anniversary of the ‘Manifesto’ of Futurism, published by Italian poet Filippo Tommaso Marinetti in Paris daily Le Figaro in 1909, the Scuderie del Quirinale, in conjunction with the Musée National d’Art Moderne / Centre Georges Pompidou in Paris and with the Tate Modern in London, planed a major exhibition about Futurism to celebrate the movement’s historical and international role over European art.

Futurism fan M missed to see the exhibition in Rome and had a high expectation about the show, but ended up being disappointed. The concept is to explore the Futurists’ new style that broke with old traditions and expressed the dynamism, energy and movement of their modern life, and its influence in Europe. However, the exhibition overall was shallow and superficial due to not focusing on Futurism only – the display of works of Futurism was weak, and the relationship with of the Futurism movement with Mussolini and its artists’ devotion to fascism were not well presented. The display of art movement influenced by Futurism in other countries, such as France’s Cubism, Russian Cubo-Futurism, and Vorticism in UK, were insufficient as a result of the focus of the show was dispersed into different art movement in Europe. It’s a shame as the show of Tate Modern, which has normally a good reputation to plan excellent exhibition made such a mediocre presentation of the exciting theme like Futurism.

We were worrying that we were the only one who are negative about Tate Modern’s exhibition, but found by google-ing that the Guardian art critique also criticized the show in the same way we felt – this made us feel better.

The work in the photo is our favorite piece in the show – “The Mud Bath” by David Bomberg. Its bold colors and composition really caught our eyes.

The Mud Baths by David Bomberg

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